06 augustus 2006


Aantal doden door bellen tijdens het rijden - III


In NRC Handelsblad van 3 augustus 2006 wordt op p. 2 ook ingegaan op dit bericht van SWOV getiteld: 'Ook handsfree bellen leidt tot ongelukken'. 'De SWOV is voorzichtig met een schatting van het aantal verkeersdoden, maar volgens SWOV-onderzoeker Willem Vlakveld is de verhouding tussen ernstige verkeersslachtoffers en verkeersdoden 1 op 10.' Volgens de NRC redacteur zou een eenvoudige rekensom dan leren dat het om ongeveer 60 doden per jaar zou gaan.

Helemaal kloppen doet dat niet, omdat je natuurlijk 600 delen moet door 11. Dit zou uitkomen op een 55 doden per jaar in Nederland. Maar bij deze schatting is de hoeveelheid bellen heel conservatief ingeschat. Daar rekening mee houdend ontlopen beide schattingen elkaar verder niet zo veel. Het gaat dus als je niet conservatief schat om tenminste een 100-tal doden per jaar.

Er is nog iets vreemds dat me nu opviel.

Door het overheidsbeleid waarbij handsfree bellen is toegestaan maar niet-handsfree verboden is, vergroot men in de praktijk juist het aantal slachtoffers!

Wat is het geval? Mensen die handsfree bellen, blijken volgens eigen opgave ontzettend veel meer te bellen dan mensen die dat niet doen. Zodra iemand dus om aan de wettelijke regels te voldoen, overgaat op handsfree bellen is het heel waarschijnlijk dat hij of zij ook veel meer gaat bellen. Kortom, een goed bedoelde maatregel die volstrekt ondoordacht blijkt te zijn!

Kan de overheid in dit verband niets doen?

Ik denk van wel. Ze kan carkits e.d. verbieden evenals het niet-handsfree bellen. Ze kan het bellen met de carkit verbieden, maar dat is soms lastig te checken. De aanwezigheid van een carkit is echter vaak wel goed vaststelbaar. En ook wanneer de GSM daar niet aangekoppeld is, zou dan toch een bekeuring moeten volgen.