03 augustus 2006


Doden door bellen tijdens het autorijden per jaar - II


Het bericht van die 600 doden door bellen tijdens het rijden klopt niet, bleek in de vorige notitie. Hoe zit het dan wel?

Wat spitten bij SWOV leverde het volgende. Buitenlands onderzoek geeft aan dat 3 tot 8% van de kilometers bellend worden afgelegd. Als we ervan uitgaan dat de situatie in Nederland niet veel anders is en we het laagste percentage gebruiken, dan betekent dit dat automobilisten in Nederland van de tijd dat ze autorijden 3% telefonerend doorbrengen. Omgerekend naar het aantal afgelegde kilometers gaat het om ongeveer 3 miljard kilometer per jaar (cijfers in 2004, Dragutinovic & Twisk, 2005). Aldus SWOV.

Uitgaande van deze gegevens is een realistischer schatting dat een 5,5% (het gemiddelde van de 3 en 8%) van alle kilometers telefonerend wordt afgelegd (vooral handsfree automobilisten bellen volgens opgave heel veel). Dit komt overeen met 5,5 miljard kilometers.

Uit een grafiek van SWOV valt af te leiden dat in Nederland het risico per miljard voertuig kilometers in 2002-2004 gemiddeld ongeveer 8 doden per miljard kilometer bedroeg. Uitgaande van een vier keer hoger risico levert dit dan 132 extra doden door bellen onder het rijden ieder jaar.

Wel even iets anders dan de 600 van de Telegraaf, maar in verhouding tot het totale aantal verkeersdoden in Nederland per jaar toch wel erg veel.

Voor 2005 bedroeg het totale aantal verkeersdoden (exclusief buitenlanders) 817 volgens de Wikipedia van dit moment. (Dat komt overeen met 5,0 doden per jaar per honderdduizend inwoners aldus nog steeds de Wikipedia. In Nederland wordt 4% van alle sterfgevallen veroorzaakt door verkeersongelukken, aldus de Wikipedia.)

In totaal wordt dus naar schatting een 16% van alle verkeersdoden veroorzaakt door bellen tijdens het rijden.

SWOV komt in haar factsheet uitgaande van het aantal doden en zwaar gewonden tot een iets voorzichtiger scbatting: namelijk 8% van het totale aantal slachtoffers.

Commentaar: Men zou bellen in de auto volledig moeten verbieden. Het probleem is alleen dat zo'n verbod geen zin heeft als je het niet kunt controleren.